بازار خودرو

بازار خودرو در هفته‌های اخیر با نوساناتی همراه شده و برخلاف روند رایج، قیمت‌ها در تمام بخش‌ها یکسان و مشابه نیست. به‌نحوی که خودروهای داخلی و مونتاژی به‌ترتیب رشد و کاهش قیمت را در بازار آزاد تجربه می‌کنند.

درعین حال در بخش مرتبط با وارداتی‌های غیر چینی نیز شرایط به‌این شکل است که گاه یک مدل خودرو صفرکیلومتر در این بخش از بازار نرخ‌های متفاوت و گوناگونی دارد.

البته بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که قیمت‌ها در این بخش نیز رفته‌رفته تثبیت خواهد شد. اما هریک از موارد مذکور دلایلی دارد که در ادامه به‌مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

بر این اساس عدم‌تخصیص ارز به‌قیمت نیمایی به تولیدکنندگان زمینه را برای رشد قیمت محصولات داخلی فراهم کرده و در بخش مرتبط با خودروهای مونتاژی نیز وجود رقابت بین شرکت‌ها و بالا رفتن تیراژ خودروهای وارداتی از جمله دلایلی است که سبب از بین رفتن حباب بازار در این بخش شده است.

به‌این ترتیب اختلاف بین نرخ آزاد و رسمی این مدل خودروها تا حد زیادی از بین رفته است.

همین‌طور این مساله درمورد خودروهای وارداتی چینی حالت منفی به‌خود گرفته و گاه قیمت این مدل خودروها در بازار، 10 تا 15 درصد از بهای رسمی و شرکتی آن‌ها کمتر است.

درمورد خودروهای وارداتی غیر چینی نیز می‌توان گفت سیر صعودی واردات به‌خودی خود سبب تثبیت قیمت‌ها در این بخش از بازار خواهد شد؛ اما چشم‌انداز مبهم اوضاع سیاست خارجی سبب شده است این روند به‌کُندی پیش رود .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =